/  4
نشست خبری مهندس مجید دماوندی رئیس اداره مهندسی، كنترل وایمنی ترافیك شهرداری ملایر با اصحاب رسانه
 ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ 

 مجید دماوندی اعلام نمود  پرداختن به امورات ترافيکي به صورت سيستماتيک و علمي به تازگي در شهرداري ملاير وارد شده است . اين امر با گنجاندن اداره مهندسي کنترل و ايمني ترافيک در چارت سازماني شهردري محقق گرديده :

وظايف اين اداره هماهنگونه که از نامش پيداست در سه بخش خلاصه مي شود .

1-       مهندسي ترافيک 2- ايمني ترافيک 3- کنترل ترافيک

در بخش اول که از وظايف بسيار مهم اين واحد است شامل اصلاح هندسي تقاطع ها و گذرگاه ها ي شهري مي باشد . در اين بخش گاهاً نياز به تملک املاک موجود در تقاطع ها وجود دارد که هزينه سنگين را به شهرداري ها تحميل مي کند .

در بخش دوم که ايمني است شامل بکاربردن تدابيري است که تردد وسايل نقليه و عابرين پياده در امن ترين حالت صورت پذيرد در اين راستا اقداماتي همچون ايجاد گذرگاه هاي عابر پياده ، ايجاد سرعتگاهها ، نصب تابلو ها و علائم هشدار دهنده ، کف نوشته ها و خط کشي هاي سطح معابر و چراغ هاي راهنمايي را مي توان نام برد .

بخش ديگر کنترل ترافيک است وظايف تعريف شده در اين قسمت ، شامل نصب و اجراي دوربين هاي پايش تصويري و ثبت تخلف مي باشد که به وسيله آن مي توان از طريق سيستم هاي مربوطه به صورت هوشمند رفتار ترافيکي شهروندان را مشاهده و نصبت به احصاء مشکلات و تخلفات صورت گرفته پيگيري و پيشنهادات لازم را ارئه نمود .

رئیس اداره مهندسی، کنترل وایمنی ترافیک شهرداری ملایر در ادامه اظهار داشت با توجه به وظايف فوق الذکر عملکرد اين قسمت از شهرداري به شرح ذيل قابل ذکر است .

در رابطه با اصلاح هندسي تقاطع ها با توجه به اينکه اين امر داراي تبعات حقوقي و بازخوردهاي اجتماعي و اقتصادي است لذا مي بايست در قالب يک طرح جامع ترافيکي انجام پذيرد . در اين راستا اقدامات اوليه انجام شده و مجوز لازم از شوراي اسلامي محترم شهر اخذ گرديده و در مرحله درج آگهي جهت انتخاب مشاور تهيه طرح جامع ترافيک آغاز خواهد شد . طرح جامع ترافيک از نوع طرح هاي ميان مدت است که تا افق 5 تا 7 سال آينده را مد نظر قرار خواهد داد . اين طرح از اهميت بالايي برخوردار است چرا که با در نظر گرفتن جميع جهات و پس از مطالعه دقيق بافت و ساختار شهري و بر اساس آمارهاي بهنگام ارائه خواهد شد و اين امر از دوباره کاري ها و انجام امور موازي جلوگيري خواهد کرد .

در رابطه با ايمن سازي خيابانها نيز اقدام به شناسايي 5 نقطه حادثه خيز نموده ايم که با ايجاد گذرگاه هاي عابر پياده ، ايجاد سرعتکاه ها ، نصب تابلو هاي هشدار دهنده ، نصب گل ميخ و چراغ هاي دفني در حد امکان اقدام به ايمن سازي شده است . نقاط مربوطه شامل جاده سلامت مقابل مسکن مهر ، بلوار ملت مقابل ترمينال نهاوند ، مقابل بيمارستان دکتر غرضي و بلوار کريم خان زند مي باشد .

در بخش کنترل ترافيک اقدام به نصب دوربين هاي پايش تصويري نموده ايم که 4 عدد از اين دوربينها مربوط به ثبت سرعت مي باشد و دو مورد دوربين ها نظارتي مي باشد که اين تصاوير در اختيار پليس محترم راهور جهت بهره برداري و اعمال قانون قرار مي گيرد .

در ضمن جهت رفاه حال شهروندان گرامي اين اداره اقدامات لازم جهت اخذ مجوزراه اندازي يک خط جديد معاينه فني خودرو سبک را نيز در دستور کار خود قرار داده است .

دماوندی در رابطه با ساماندهي ترافيک مرکز شهرگفت  يکي از معضلات ترافيکي عدم حرکت کاناليزه خودروها مي باشد در اين راستا ايجاد روفوژ وسط خيابان که تجربه آن را در خيابان شهدا و خيابان شهيد وفائی داشتيم . با توجه به عرض حدود چهل سانتي رفوژ وسط حريمي که راننده ، از هر طرف رعايت مي نمايند عملا حدود 2.4 سانتيمتر از عرض موثر معبر کاسته مي شود لذا با اجراي که ميخ ها بجاي رفوژ ( در ادامه خيابان شهدا تا سه راه امير کبير و خيابان مصطفي خميني ) ضمن کاناليزه نمودن معبر از کاسته شدن عرض آن جلوگيري بعمل آمد با توجه به موفقيت آميز بودن اين طرح بزودي در تعداد ديگري از خيابان ها اجرايي خواهد شد .

 



بازگشت                   

DOURAN Portal V4.6.1.0

V4.6.1.0