نخستین رویداد هم آفرینی غرب کشور در ملایر با موضوع نوآوری در خلق و توسعه ی کسب و کارها در حوزه های مختلف گردشگری، صنایع دستی و شهر هوشمند در مجتمع فرهنگی خدماتی شهید احمدرضا احدی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری ملایر در این رویداد که با استقبال طیف گسترده ای از نخبگان و دغدغه مندان به مسائل شهری همراه بود، چشم انداز کلان شهری، پتانسیل ها و چالش های ملایر مطرح شد و پس از اعلام ایده های نوآورانه و تیم سازی شرکت کنندگان، کارگاه های آموزشی مختلفی توسط منتورها و تسهیل گران شرکت شتاب دهنده ی ماموت برگزار و در نهایت از ۲۲ ایده خلاقانه ی ارائه شده، توسط داوران ۳ ایده برتر شناسایی و جوایزی اهدا شد .
مجید فرجی، شهردار ملایر، با بیان این نکته که هدف از هم آفرینی، ایجاد فضایی مناسب و جرقه ایی در ذهن افرادی است که در حوزه کسب و کار فعالیت می کنند تا بتوانند ایده های خود را تجاری سازی کنند، گفت: در این راستا شرکت ماموت را به ملایر دعوت کردیم تا مدل های کسب و کار و مدل بیزینس پلن را در ملایر آموزش دهند.
مجید فرجی بیان کرد: اجرای این هم آفرینی به ما کمک می کند تا از ایده های ارائه شده در حوزه های مختلف شهری، کسب و کار، مدیریت شهری و مشکلاتی که با آنها در سطح شهر درگیر هستیم استفاده کنیم .
وی با بیان اینکه از ۲۲ ایده ارائه شده در این رویداد ۳ ایده برتر توسط داوران انتخاب شد، تصریح کرد: از ایده های منتخب در حوزه های شهری و مدیریت شهری استفاده می شود .
فرجی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه یکی از اهداف شهرداری در حوزه سرمایه گذاری است، در مرحله بعد سعی می کنیم از این دست همایش ها و کارگاه ها برگزار کنیم .
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات با اهمیت برای شهرداری، نزدیکی فکر شهروندان با فکر مدیران شهری است، افزود: اگر ایده هایی که در ذهن شهروندان است را بتوانیم اجرایی کنیم به سمتی می رویم که رضایتمندی بین مردم و دستگاه های اجرایی همچون شهرداری افزایش می یابد .
فرجی تأکید کرد: از ایده های برتر حمایت می کنیم تا عملیاتی شود و در حوزه ی سرمایه گذاری از ایده ها و طرح های قابل اجرا در حوزه مدیریت شهری حمایت می کنیم .
وی گفت: با وجود دو برند جهانی مبلمان منبت و انگور ملایر، یکی از موضوعات مهم برای ما بحث توسعه ی گردشگری است که به عنوان مثال مجموعه تفریحی توریستی مینی ورد که جاذبه ی گردشگری بسیار قوی است، با توسعه و اجرای این ایده ها تقویت خواهد شد.
سروش باغبان فردوس، بنیانگذار شتابدهنده ماموت و پژوهشگر و متخصص حوزه نوآوری و برندسازی شهری هم درحاشیه هم آفرینی، اظهار کرد: در این هم آفرینی نخبگان، دغدغه مندان و هر شهروندی که ایده ای دارد و دلش برای شهر می تپد با موضوع خلق مدل های نوآورانه و استارتاپ های بومی در حوزه گردشگری، صنایع دستی و شهر هوشمند کنار هم جمع شدند .
سروش باغبان فردوس با بیان اینکه با این نگاه این افراد را دور هم جمع می کنیم که دانش افزایی داشته باشیم، افزود: در کارگاه های آموزشی که برگزار می کنیم این افراد یاد می گیرند چگونه ایده را بپرورانند، ارائه دهند و یاد بگیرند و بوم مدل کسب و کار تهیه کرده و ابعاد مختلف یک کسب و کار را بررسی کنند.
وی نبود کار تیمی را یکی از نقاط ضعف در کسب و کارها دانست و افزود: در این رویداد هر کس که ایده اش را مطرح می کند برای پرورش ایده اش، تیمی را با تخصص های مختلف جمع کرده و کار تیمی را تجربه می کند.
باغبان فردوس ادامه داد: در مدت سه روز، افراد خلاقِ شرکت کننده در هم آفرینی، به کمک منتورهای تخصصی تیم ما در یک فضای جمعی و گفتگویی با استفاده از خرد جمعی، ایده ها را چکش کاری و ارتقا داده و نهایتاً تبدیل به یک پکیج کامل کسب و کار که در آن همه ابعادش سنجیده شده است مبدل می کنند.
وی یکی از اهداف هم آفرینی را جامعه سازی عنوان کرد و گفت: در این فرآیند جامعه خلاق در کنار هم جمع می شوند و همدیگر را می شناسند و از سرریز دانش شان می توانند به ایده های جدیدتر و راه اندازی کارهای جدیدتر فکر کنند .
باغبان فردوس گفت: در این رویداد در حوزه های گردشگری، محصولات بومی و محلی به عنوان تغذیه سالم، سامانهها و سایتهای پیشنهادی، هنر شهری، المانها، بهبود فضاهای شهری و تورهای گردشگری و فرآیندهای شهرسازی ایدههای متنوعی ارائه شد.
وی در ادامه تصریح کرد: بزرگترین حامی هر ایده استارتاپی خود فرد و تیمش است که باید ایده را ارتقا داده و تلاش کنند مرحله به مرحله جلو ببرند تا به اجرا برسد.
باغبان فردوس بیان کرد: خانههای خلاق، مراکز نوآوری، شهرداری و سایر ارگانها میتوانند این ایدهها را جذب و روی آنها کار کنند تا اجرایی شود.
وی افزود: در فرایندی که ما خلق کردیم، آمایشگاه فرهنگ و فناوری دیده شده که با مسائل شهری، فرهنگ و هویت شهر، ارتباطی کاملا در هم تنیده دارد و می تواند این ایده ها را پوشش دهد .
باغبان فردوس افزود: در واقع آمایشگاه فرهنگ و فناوری، ساختاری است که پیشنهاد می کنیم شهرداری در این راستا تشکیل دهد که به نوعی یک نگاه دیگر به مراکز نوآوری و حلقه مفقودهای در اجرایی شدن ایده هاست.
وی با اشاره به اینکه در اجرایی شدن ایده ها مشکل داریم، تأکید کرد: مهمتر از همه این است که آمایشگاه به گونه ای فعالیت کند که ایده ها از دست نرود و طوری هدایت شود تا مشکلی از شهر را حل کند.
باغبان سروش خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که این فرایند را طوری بچینیم که در آینده هر رشدی که در این شهر صورت میگیرد، زیر چتر برند ملایر کمک کند که هم جایگاه و شهرت ملایر در سطح ملی و بینالمللی بالا برود، هم اینکه جامعه ی محلی با آن تقویت شود.
گفتنی است؛ در این رویداد سه ایده شبهای زنده ملایر، بهین تاک و اسکان شهر به عنوان ایدههای برتر معرفی و با اهدای جوایز نقدی از آنها تجلیل شد، ۲ ایده روگنا و رادیکال نیز به عنوان ایدههای شایسته ی تقدیر انتخاب شدند.