.

جزئیات خبر

روند نرخ گذاری کرایه تاکسی ها در سال جدید و دلایل گران شدن آن، اعلام شد.

روابط عمومی شهرداری ملایر
653
1401/01/25
روند نرخ گذاری کرایه تاکسی ها در سال جدید و دلایل گران شدن آن، اعلام شد.

در گفتگو با رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ملایر، روند نرخ گذاری کرایه تاکسی های شهر ملایر در سال 1401 تشریح گردید.

به گزارش روابط عمومی شهرداری ملایر، محمد لطفی، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ملایر، در خصوص روند نرخ گذاری کرایه تاکسی های شهر ملایر گفت: طبق روال هر سال نرخ کرایه تاکسی ها توسط این سازمان، تدوین و سپس به فرمانداری و کمیته انطباق ارسال می گردد، که در صورت تأیید، ابلاغ و اجرا خواهد شد.

لطفی افزود:  در سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ملایر، از آذرماه سال گذشته با حضور نمایندگان تاکسیرانان، نماینده فرمانداری، نماینده ی شورای شهر و کارشناسان سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ملایر، جلسات کارشناسی متعددی با حضور نمایندگان تاکسیرانان، نماینده شورای اسلامی شهر برگزار نمودیم که با لحاظ هزینه های خودرو شامل: قطعات، لاستیک، باطری، روغن، تعمیرات و .... و استخراج هزینه های یک روز کارکرد تاکسی و تجمیع این هزینه ها و نیز هزینه های راننده شامل: بیمه تأمین اجتماعی، دستمزد و نرخ کرایه ی امسال را با میانگین 50 درصد افزایش، مصوب کردیم.

 رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ملایر با ذکر این نکته که هر ساله روند نرخ گذاری تاکسی ها  با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی امروز و نرخ تورم موجود در جامعه و مقایسه با کرایه ی تاکسی ها در شهرهای مجاورِ هم عرض، انجام می گیرد گفت: در سالجاری این میزان افزایشِ قیمت، به دلیل عقب افتادگی نرخ افزایشِ برخی خطوط در سنوات گذشته و نبود پول خرد در جیب مردم، در برخی نقاط بیشتر بوده که البته در برخی از خطوط هم به اشتباه افزایشِ قیمت اعمال شد، که بلافاصله این اشتباه اصلاح گردید.

لطفی در ادامه به تشریح وضع موجود ناوگان درون شهری پرداخت و گفت : در حال حاضر در شهر ملایر 1199 دستگاه تاکسی سواری گردشی، 428 تاکسی سواری خطی و 144 تاکسی ون در 50 خط در معابر سطح شهر، عهده دار جابجایی مسافرین درون شهری هستند که از این تعداد 900 تا 950 دستگاه فعال است.

لطفی افزود: جهت نظارت و کنترل بیشتر و تعامل سازنده بین مردم و سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ملایر، در هر خط یک نفر را به عنوان مسؤول خط که به اصطلاح «سرخط» نامیده می شود، معرفی کرده ایم و نیز از کل تاکسیرانها به انتخاب و رأی خود ایشان یک نماینده در کمیته انضباطی حضور دارد.

لطفی با اشاره به این نکته  که سرانه ی تاکسی در جهان، به ازای هر 200 نفر یک تاکسی می باشد گفت: در ملایر با در نظر گرفتن جمعیت شهری، این سرانه 155 نفر است که طبق استاندارد جهانی، در ملایر 200 تا 300 دستگاه تاکسی مازاد وجود دارد.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ملایر در خصوص اتوبوس های درون شهری گفت: این سازمان دارای 33 دستگاه اتوبوس می باشد که 3 دستگاه از آنها متعلق به بخش خصوصی و 30 دستگاه در اختیار سازمان است و آنها هم به صورت استیجاری به رانندگان واگذار گردیده و از این تعداد، 28 دستگاه فعال می باشد که با توجه به اشباع ظرفیت تاکسی و دغدغه معیشتی آنان و عدم پاسخگویی بسیاری از معابر شهر، عملاً فعالیت اتوبوس ها به صورت خط واحد متوقف و عموماً به صورت سرویس مدارس و دانشگاه ها استفاده می شود. اما در سال 1400 در برخی از خطوط مانند خطوط مساکن مهر، حمل مسافر با اتوبوس را فعال کرده ایم.

لطفی به حوزه حمل بار ومسافر اشاره کرد و گفت : در حوزه ناوگان باربری درون شهری 4000 دستگاه وانت و نیسان بار و 800 دستگاه کامیون و کامیونت پروانه ی فعالیت از شهرداری دریافت کرده اند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ملایر در پایان اظهار داشت : با توجه به اینکه سن فرسودگی ناوگان درون شهری 10 سال اعلام شده است، متاسفانه 70 درصد ناوگان  درون شهری ملایر فرسوده است که به پیشنهاد شهردار محترم و همراهی دیگر مسؤولین، در حال رایزنی جهت اعطای تسهیلاتی از منابع داخلی و بر اساس اولویت عمر تاکسی ها هستیم تا بتوانیم خودروهای فرسوده را تبدیل به احسن نمائیم.